Rupert Sheldrake

A morfogenetikus mező kifejezés Rupert Sheldrake brit tudós nevéhez fűződik, aki kimagasló tehetséggel és roppant elszántsággal próbálja bizonyítani és megmagyarázni a megmagyarázhatatlant, s tudós társaival igyekszik elfogadtatni a tényt, hogy a tudományban elkerülhetetlen egyfajta paradigmaváltás ahhoz, hogy az ÉLET egészében, holisztikus szemlélettel tudjuk vizsgálni.

De lássuk, ki is Rupert Sheldrake?

Rupert Sheldrake, morfogenetikus mező, mező, morfikus mező, morphogenetic fields, fields, morphic fieldsRupert Sheldrake – 1947. június 28-án született az angliai Newark-on-Trent-ben.

Már gyerekkorában érdeklődött a természet, a biológia iránt.
Rengeteg házi állatuk volt: kutya, macska, papagáj, ékszerteknős.
Apja gyógyszerész volt, ő maga is kedvelte a természettudományokat, rajongott a mikroszkópokért – támogatta fia érdeklődését, megnyitotta számára a mikroszkóp alatti világot
Sheldrake-et különösen érdekelte hogyan találnak haza a postagalambok.
Iskolában természettudományos képzést kapott, majd a Cambridge-i Egyetem hallgatott botanikát, élettant, kémiát, végül biokémiából doktorált
Ahogyan tanulmányaival egyre előrébb haladt, azt kellett észrevennie, hogy egyre nagyobb szakadék tátong aközött, ahogy az élőlényeket az életben megtapasztalta és a között, amit és ahogyan az egyetemen tanult.
A mechanisztikus modell a mai napig uralkodó tudományos nézetrendszer. E szerint az élőlények nem egyebek, mint összetett és genetikailag programozott gépek.
Ennek megfelelően úgy tekintették, hogy lelkük nincs, élve-holtan boncolták, preparálták az állatokat, állati szöveteket, a tudomány nevében patkányokat fejeztek le, hogy a májban lévő enzimeket megvizsgálhassák…. Egy szó sem esett azonban arról, hogyan találnak haza a galambok.
Sheldrake egyre inkább úgy érezte, ezt a fajta szemléletet nem tudja magáénak tekinteni
Ekkoriban találkozott Goethe holisztikus szemléletmódról szóló írásaival, melyek nagyon nagy hatással voltak rá – az életet, mint olyat egészben is lehet vizsgálni, nem szükségszerű azt a megismeréshez darabokra szedni, ahogy a mechanisztikus modell megköveteli.
Elnyerve egy rangos ösztöndíjat, a Harvardon filozófiát és történelmet tanult, hogy megértse az élet mélyebb összefüggéseit.
Ezután visszament a Cambridge-i Egyetemre fejlődésbiológiát kutatni. Több rangos tudományos munka vezetőjeként dolgozott, beválasztották az angol Királyi Természettudományos Társaság tagjai közé. Számos publikációja, könyve megjelent.
Felismerte, hogy a konzervatív tudósok számára a mechanisztikus felfogás inkább vallásos hit, de szerencsére egyre többen vannak, akik számára a nyitott szemléletű kutatás fontosabb, mint a réges-régi dogmákhoz való ragaszkodás.
Sheldrake amellett érvel, hogy a tudomány nem egy dogmatikus hitrendszer, hanem nyitott szellemű vizsgálódási módszer, s csak akkor haladhat előre, ha meghaladja jelenlegi határait.
S miután több mint 40 évet eltöltött, ahogy ő fogalmaz „igazi” tudósként, az alábbiak szerint vélekedik:
„Mélyen hiszek a tudományos kutatás értékében, de soha nem voltam ennyire meggyőződve arról, hogy a természetről alkotott mechanisztikus elmélet túlontúl szűkre szabott… Rádöbbentem, hogy nagyon széles körben megfigyelhető az, amit önmagamban is éreztem, vagyis szakadék húzódik az élet személyes átélése és aközött, amit tudományos elméletek – melyek szerint csupán lelketlen automaták vagyunk – mondanak az élőlényekről, benne az emberről.”
Sokévnyi egyetemi kutatás után „visszatalált” a háziállatokhoz, megértve, hogy a legtöbbet állattársainktól tanulhatjuk – az állati természetről és magunkról.
Fantasztikus kutatásokat és megfigyeléseket végzett, rengeteg anyagot gyűjtött és rendszerezett az állatok „rejtélyes” észlelési képességeiről, úgy, mint a telepatikus képességekről, a fantasztikus irányérzékről, melyek haza juttatják a galambokat, valamint a földrengéseket vagy akár epilepsziás rohamot előre érző állatokról.